logo nagrody innowacyjności
Kategorie

WYBIERZ SWÓJ TYP ORAZ RODZAJ ROWERU

Każdy ruch jest bardzo dobry dla zdrowia człowieka. Wiadomo to już nie od dziś. Jak to się zwykło mawiać - człowiek jest stworzony po to, aby się ruszać. Jednym ze sposób na wprowadzenie aktywności fizycznej do swojego życia jest jazda rowerem. Sprawia ona, że pobudzamy nasze krążenie, dotleniamy mózg, wzmacniamy mięśnie, a przy tym nabieramy zgrabniejszej sylwetki. Same plusy. Warto jest więc zostać rowerzystą. Myśląc o dołączeniu do "rowerowej rodziny" musisz dokonać odpowiedniego wyboru. Co wbrew pozorom nie jest takie proste.

Na początek trzeba określić jakim rodzajem roweru chcemy się poruszać. Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Jaki teren? Jazda szybka, czy wolna? Będziemy przewozić dzieci, bądź jakieś ciężkie towary? Gdzie chcemy przechować rower? Czy mamy garaż? Czy będziemy go wnosić po schodach? Ile pieniędzy chcemy na niego przeznaczyć? Jakie odległości chcemy nim pokonywać?

Przedstawię teraz kilka z rodzajów rowerów wraz z opisem ich przeznaczenia, wadami i zaletami.

Pierwszym typem jest rower szosowy. Nazywany jest on potocznie kolarzówką albo szosówką. Jest on głównie przeznaczony do szybkiej jazdy po utwardzonych (asfaltowych) drogach oraz w miarę prostych. Rama roweru oraz widelec przedni są sztywne. Nie posiada on żadnych amortyzatorów. Geometria ramy jest zazwyczaj klasyczna, a siodełko jest nieco wyżej niż kierownica. Wymaga to od rowerzysty postawy poziomej - sprinterskiej. Charakterystycznym elementem w tym typie roweru jest kierownica. Skierowana jest ona ku dołowi - tak zwany baranek. Waga roweru szosowego w dzisiejszych czasach może być bardzo niska - rowery ze średniej półki mogą ważyć ok. 10 kg.

Co możemy zaliczyć do plusów? Po pierwsze osiągana prędkość. Poprzez niski opór powietrza oraz toczenie można rozpędzić rower do stosunkowo dużej prędkości. Niska waga roweru to również ogromny plus. Zwłaszcza dla tych którzy często będą przenosili swój sprzęt. Ostatnia zaleta to możliwość doboru roweru do zasobności swojego portfela. Rowery te mieszczą się w dość dużym przedziale cenowym, co zdecydowanie przemawia na korzyść.

A minusy? Taki rower nie jest zbyt zwrotny. Drugi minus - dobry tylko na równe powierzchnie. Na dziurawych i niezbyt prostych nawierzchniach nie sprawdzi się.

Drugi rodzaj to rowery ATB, czyli All Terrain Bike. Przeznaczone do jazdy po każdym terenie - sprawdzą się zarówno na drogach asfaltowych, jak i wąskich leśnych ścieżkach. Swoją budową przypominają rowery turystyczne. Geometria ramy pozwala na wygodniejszą, bardziej wyprostowaną postawę. W sklepach rowerowych bardzo często tańsze odmiany rowerów górskich nazywa się mianem ATB.

Przy tym typie ciężko jest podać jakieś plusy i minusy, ze względu na przeznaczenie oraz wąskie zastosowanie.

Kolejny rodzaj to bardzo popularny teraz rower miejski. Jak mówi sama nazwa przeznaczony do poruszania się po mieście. Niektóre z modeli konstrukcyjnie są bardzo zbliżone do rowerów trekkingowych. Geometria ramy jest niska, co jest czynnikiem ułatwiającym wsiadanie, czy też zsiadanie z roweru. Pozwalają one na wygodną jazdę w wyprostowanej pozycji, co jest doskonałe dla osób mających problemy z kręgosłupem. Bardzo często rowery te wyposażone są w przedni kosz towarowy - to bardzo charakterystyczny element. Rower miejski nie posiada zmiennych przełożeń. Przerzutki pozwalają na zmianę biegu nawet w trakcie postoju, co w warunkach miejskich jest dużą zaletą.

Ostatnim już typem roweru, który przedstawię jest rower trekkingowy. Stworzony do dalekich podróży. To taki rower, który sprawdzi się na większości nawierzchni. Zarówno na drogach asfaltowych, jak i na leśnych ścieżkach oraz drogach szutrowych. Geometria ramy pozwala na jazdę w wyprostowanej pozycji. Koła z tego rodzaju budowane są na kołach 28 cali ze stosunkową wąską oponą trekkingową. Widelec przedni jest zazwyczaj wyposażony w amortyzator. Dodatkowym wyposażeniem w wersji turystycznej jest bagażnik, oświetlenie przednie, tylne oraz komplet błotników. Wersja sportowa - cross nie posiada takich dodatków, przez co jest zwinniejsza i lżejsza.

Do plusów zaliczyć można to, że jest to rower idealny na krótkie oraz dłuższe wycieczki. Może być dobrym zamiennikiem roweru miejskiego. Dobry na drogi asfaltowe i szutrowe.

Jedyny minus to waga roweru, która wzrasta wraz z ilością wyposażenia. Lecz nie jest to wadą dla osób, które takie wyposażenie sobie cenią i jest to dla nich wygodne.

Nie są to oczywiście wszystkie typy jakie można znaleźć obecnie na rynku. Ale te rodzaje, które zostały przybliżone już pokazują pewną różnorodność i możliwość doboru odpowiedniego dla siebie roweru.

Nasz adres
ul. Olszewska 1, 89-100 Nakło nad Notecią
© Copyright 2022 - salon2kolka.pl- All Rights Reserved
wykonanie: webserwis.net
menu-circlecross-circle
0
    0
    Koszyk
    Koszyk jest pustyPowrót do sklepu
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram